צנצנות
מוצרים
ערב
צהריים
בוקר
חברים
מתוק
טרי
קערה
מחבת
בתנור
סיר
שבת
סבתא
טיולים
מתכונים

סימנים לשנה חדשה

September 27, 2019
דלג למתכוןדלג למפה

את השיעור הראשון בחיי שאוכל הוא לא רק מזון לגוף, ינקתי מדבש ראשי השנים. זו העת שבה מתקינים על שולחן החג את מאכלי הסדר, קוראים להם סימנים כי הם מסתירים בטעמם או בשמם רמז לאיחול ותפילה לשנה החדשה.

1

אני מגיעה לבית הוריי להכין את הסימנים כשהתנועה הספירלית שמתחוללת בתוכי ירודה, מבקשת להאמין שאלו כאבי גדילה, אבי רואה את פניי ומברך אותי: תכלה שנה וקללותיה ואני עונה אמן בעודי מתפללת ומכוונת שתחל שנה וברכותיה.

home2

אמי מחבקת ומסבירה לי בסבלנות את סדר הפעולות שלמדה מסבתא מימי זכרונה לברכה. היא מדגמנת לי ידיים טובות שהחזיקו והרפו בכאבים ובשמחות החיים, חולקת טריקים של ניסיון, מעלה חיוך שובב כשהיא מזכירה לי שאסור לטעום לפני החג, מנהג זה מנהג ונוהגים בו רק בזמן המתאים: "לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם" (קהלת ג, א).

3

מנהג יהודי תוניס לאכול טעימה מכל סימן ולברך בסבב, כל סועד מברך בתורו ולפני שכולם אוכלים עונים יחד בכוונה את המילה האחרונה של הברכה, מהדהדים יחד את תחינת הלב היישר לשערי שמים הפתוחים לרווחה. אנחנו מתחילות בקליית השומשום במחבת, מוסיפות דבש ומרדדות בין ניירות, מבקשות זכויות רבות כשומשומין.

sumsum4

בזמן שהשומשום מתקשה בהקפאה, אנחנו תובלות דלעת (אלקרע) בבלילה, מטגנות ומתביעות בדבש את הדלעת והפחד, שיקרע רוע גזר דיננו.

kra5
kra

חוזרות על הפעולות עם התרד (אלסלק) שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו.

tered5

מפילות את המזיקים יחד עם הפול לסיר המים המבעבע. אבי שם ברקע לסירוגין פיוטים אנדלוסים וניגונים ממזרח אירופה של סליחות, מוציא את דף הדבש מהבויידם, יש בו את הברכות וערבוביה של יידיש, צרפתית וערבית, כתמים וזכרונות של ל"ב השנים שחלפו.

daf8

כמו שתי מכשפות בנות מכשפות אנחנו כותשות שום טרי (אלתום) שאמי קנתה כמדי שנה באביב ויבשה לסתיו ומבקשות שיתמו כל אותם אויבים ושונאים ומבקשי רעות.

shum6

אני מוזגת דבש לכלי ונותנת לו להתמלא כמו שאני רוצה שהשנה הזו תתמלא במתיקות מתחילתה ועד סופה.

honey7

מכינות בהסתייגות את המח (אלראס) לטיגון שניהיה לראש ולא לזנב, חותכות את הבוטרג (ביצי דגים, אלחות) ומייחלות לפריון. בין הבישולים לצילומים אני יוצאת לחפש תאנים מתוקות בעץ שמתחת לבית של סבתא ג'קלין ומוצאת את כולן רקובות על הרצפה, על אף הייאוש המתגנב אני קוטפת עלים גדולים ויפים ומברכת בלב שתהא שנה זו הבאה עלינו טובה ומתוקה כדבלה. אנחנו מסדרות הסימנים שכולם תפילות לעוד ועוד מתיקות וטוב, סימנים שמבקשים להפחית מהסבל, לנצח במתיקות הפשוטה של המזון והתפילה את מחנק הכאבים שהצטברו בשנה שאוטוטו חולפת.

thend

מתכונים לסימנים

מצרכים:

מצרכים לעשרה סועדים:

  • 2 רימונים
  • 3 תפוחים ירוקים
  • 10 תאנים
  • 10 תמרים
  • 500 גרם פול
  • בוטרג
  • 1 מוח עגל
  • חצי קילו דבש
  • 10 עלי תרד תורכי
  • 10 פרוסות דקיקות של דלעת
  • 3 שיני שום קלופים וקצוצים
  • 1 כוס שומשום
  • 1 ליטר שמן קנולה
  • 1 כוס קמח מלא
  • 3 ביצים
  • נייר אפייה

אופן ההכנה:

  1. תאנים ו/ תמרים- מגישים בשלמותם
  2. רימון- מקלפים ומפרקים לגרגרים
  3. תפוח- חותכים לשמיניות ומגישים לצד כלי מלא בדבש
  4. שומשום- קולים במחבת וכשהוא מתחיל להשחים מוסיפים 2-3 כפות דבש תוך כדי ערבוב. לאחר מכן מעבירים לנייר אפייה, מכסים בעוד נייר (או מקפלים את הנייר הקיים) ומרדדים בעזרת מערוך לעובי של סנטימטר ומעבירים להקפאה, כשהוא מתקשה חותכים לריבועים ומחזירים להקפאה עד להגשה
  5. דלעת- מצפים בבלילה של קמח שעורבב עם ביצים. יש להוסיף את הביצים אחת אחת כדי שלא יווצרו גושים של קמח (אותה בלילה תשמש אותנו גם לתרד, השום והמח). מטגנים על אש בינונית בשמן חצי עמוק את הדלעת משני הצדדים עד שהיא מתרככת ומשחימה. מוציאים לנייר סופג ומיד מטביעים בדבש שחומם מראש עד שהוא נוזלי
  6. תרד- מכינים כמו הדלעת: מצפים כל עלה בנפרד, מטגנים בשמן חצי עמוק, מספיגים בנייר ומטביעים בדבש
  7. פול- חולטים במים רותחים עד מוכנות
  8. שום- לוקחים מבלילת הטיגון חצי כוס ומערבבים עם השום, בעזרת כפית מטגנים לביבות קטנות, נזהרים שלא ישרף, מוציאים לנייר סופג וטובלים בדבש
  9. מח- בשארית הבלילה מצפים פרוסות בעובי ס"מ של מח ומטגנים משתי הצדדים, את המח לא טובלים בדבש
  10. ביצי דגים- בוטרג, פשוט חותכים לפרוסות דקות ומקלפים מציפוי השעווה

מפת הטיול

שנחזור אליכם עם פרטים?

תודה רבה! הפרטים התקבלו בהצלחה.
אבוי! משהו השתבש בשליחה, אנא נסו שנית.

שיתוף

הצג תגובות

תגובות

רשומות נוספות מסוג:

סבתא