צנצנות
מוצרים
ערב
צהריים
בוקר
חברים
מתוק
טרי
קערה
מחבת
בתנור
סיר
שבת
סבתא
טיולים
מתכונים

לניבייה ורניקי

January 10, 2019
דלג למתכוןדלג למפה

יש איזה ריח מיוחד כזה בבניין שההורים שלי גרים בו ביום שישי, זה הריח של כל התבשילים של השכנים. ההורים שלי עברו לגור בבניין הזה כשנולדתי, ככה שזה ריח שהתקבע לו היטב בילדותי והתייצב לו עם כל ביקור וביקור. זה ריח מאוד ספציפי, כמו שיש ריח לספרים, ריח לעונות, לבתים, לאנשים.

lvs2

הריח הזה של יום שישי בבניין, הוא הריח הכי מגרה בעולם. תערובת של אדי סירים ממרוקו, תוניס, אוקראינה, סוריה, צרפת, גרמניה, עיראק, רוסיה.. זה הריח הזה של מפגש. ריח של מלא מקומות רחוקים, מטבחים שונים שבצורה קוסמית ביקום ובזמן היגרו לנקודה אחת שנוייה במחלוקת על הפלנטה.

lvs3

כשסיימתי את הלימודים, עברתי מבית הורי שבירושלים לבית מדרש בירוחם. זו הייתה הפעם הראשונה בחיים שלי שהבנתי מה זה כאב של הגירה. המקום זועק עוולות, הכבוד פצוע והשיח הלימודי שהיה לנו במדרשה הצביע לי על הפצע.

lvs5

כששאלתי את אבי וסבי שהגיעו מתוניס אם גם להם יש פצע, סבי ז״ל סיפר לי לראשונה איך הם לא תכננו לעבור לצרפת ב-58, איך הם חלמו לעלות לארץ. הוא סיפר לי שכשהוא הגיע לישראל כדי לחפש בית למשפחתו ועבודה לפרנסתו, נציג הסוכנות שפגש אותו לקח אותו דרומה, סבי שביקש לקנות בית בחיפה וראה שהנוף המשתקף מחלון רכב הסוכנות מתחלף למדברי, הבין שמשהו לא כשורה. הם הגיעו לערד והנציג אמר לו שזו חיפה. סבי הפיקח הבין מה יהיה הסטטוס שלו כמהגר מתוניס, ויתר בנימוס האצילי שלו ושינה את היעד לפריז.

lvs6

הרהרתי רבות לאן התגלגלו הנשמות בדלתות המסתובבות של הרגע הזה, שבו סבא שלי בחר עבור כולנו את העתיד, תהיתי אם הוא הבין אז כמה הבחירה הזו הייתה גורלית. מה רחלי מערד כותבת בבלוג האוכל שלה? איך היא מכינה בולו?

lvs7

מאז ירוחם גם בלימודיי ובעיסוקיי בעולם התרבות מצאתי עד כמה ההגירה כאן לארץ צבעה את הסירים, הנוף, הכאב, התרבות, הפצעים, היופי, הפחד והמורכבות. ובכל פעם שאני מגיעה להורי ביום שישי והריח הזה של כל תבשילי השבת השונים מסתחרר במסדרון מתעוררות אצלי אותן תהיות יחד עם תקווה גדולה להרמוניה.

lvs9

המנה שלפניכם הוכנה עבור חברתי הקסומה אלקס ריפ שעוסקת בחוויית ההגירה שלה ושל עולי ברית המועצות דרך יצירה, שירה, אמנות ואירועי תרבות. ביום שישי האחרון אלקס השיקה את ספר השירים הבכור שלה טפשונת משטרים באירוע יפהפה. אלקס איתגרה אותי למטבח, מיהרתי לשיריה, קראתי למרגריטהשתלמד אותי ויצרתי את שתי הוורסיות האלו לליניבייה ורניקי. אלו בעצם הורניקי לעצלנים בתרגום חופשי. מעין בצקניות דמויות ניוקי העשויות מגבינה כחושה, מבושלות במים רותחים. מרקם העננים וטעמן הנייטרלי מאפשר לשדך אותן לתוספות מתוקות ומלוחות. בחרתי לחבר אותן למרכיבים של מקומות שאני מחוברת אליהם בשורשים ובחיים תוך שמירה על אופי אוקראיני מובהק וזה מה שיצא:

lvs12

לניבייה ורניקי

מצרכים:

מצרכים לבצקניות (כ-6 מנות):

  • חצי ק״ג גבינת טבורוג
  • ביצה
  • ⅔ כוס קמח
  • ⅓ כוס סוכר
  • ⅓ כפית תמצית וניל
  • קורט מלח

מצרכים לרוטב מלוח:

  • 2 סלקים בינוניים
  • מיכל שמנת מתוקה 38% (250 מ״ל)
  • אגוז מוסקט
  • מלח
  • פלפל
  • 100 גרם פרמז׳ן איכותי/ גבינה כחולה
  • חופן עלי בזיליקום קטנים

מצרכים לרוטב מתוק:

  • מיכל חלב מרוכז
  • 200 גרם פטל קפוא או טרי (עובד מדהים גם עם דובדבנים חמוצים)
  • 4 כפות סוכר
  • חופן עלי זוטה קטנים

אופן ההכנה:

  1. התחילו מבישול הסלק, לוקח לו זמן, בזמן הזה אתם יכולים לעשות את כל השאר. (טיפ: ממליצה לבשל בסיר לחץ כחצי שעה ולהרביץ על הדרך עוד כמה סלקים לסלטים במהלך השבוע)
  2. עוברים לבצקניות: מערבבים בעזרת מזלג בקערה גדולה את הגבינה עם הביצה עד שהיא נטמעת לחלוטין
  3. הוסיפו את הסוכר, המלח וחצי מכמות הקמח והמשיכו לערבב ולמעוך עם מזלג עד שהכל אחיד. לא לערבב יותר מידי, אחרת הבצקניות יוצאות דחוסות, אנחנו רוצים שהן יצאו אווריריות
  4. מוסיפים את יתר הקמח ומעבדים לכדור בצק אחיד וקל לעבודה
  5. נותנים לבצק רגע לנוח, הולכים להעמיד סיר מים רותחים על האש ומקמחים משטח עבודה
  6. מחלקים את הבצק ל-8 ויוצרים נחשים ארוכים ודקים אותם חותכים בכל 3 ס״מ בעזרת סכין
  7. מכניסים את הבצקניות לסיר המים הרותחים וכעבור מספר דקות הן יתחילו לצוף, יש להוציא אותן מיד עם כף מחוררת או מסננת קטנה לתוך מסננת גדולה. אם בא לכם ללכת על הליניבייה ורניקי המסורתי, יש להגיש מיד עם שמנת חמוצה וסוכר, קלאסי. אם בא לכם את הוורסיות הבולואיות, אתם מוזמנים לחבר עם רוטב
  8. לרוטב המלוח: יש לטחון את הסלק המבושל והמקולף במעבד מזון יחד עם שמנת מתוקה, קורט אגוז מוסקט, מלח ופלפל. מקפיצים את הורניקי בחמאה עד שהם משחימים. מוזגים את הרוטב לצלחת הגשה, מניחים מעל את הורניקי המוקפצים ומפזרים מעל פרמז׳ן או גבינה כחולה ועלי בזיליקום (כמו בתמונה)
  9. לרוטב המתוק: יש לבשל בסיר קטן את הפטל/ הדובדבנים החמוצים עם הסוכר. במקביל מקפיצים במחבת את הורניקי בחמאה עד שישחימו. מוזגים בצלחת ההגשה את החלב המרוכז, מפזרים מעל את הורניקי המוקפצים ומעל מוזגים את הרוטב החם עם חתיכות פרי ומפזרים מעל עלי זוטה (עוד טיפ: נשאר לכם רוטב פטל? סננו אותו, את הפרי ערבבו עם יוגורט ובנוזל השתמשו כסירופ פטל ביצי לערבוב עם מים, זה ממש ממש טעים)

מפת הטיול

שנחזור אליכם עם פרטים?

תודה רבה! הפרטים התקבלו בהצלחה.
אבוי! משהו השתבש בשליחה, אנא נסו שנית.

שיתוף

הצג תגובות

תגובות

רשומות נוספות מסוג:

סיר